Manon-troppo » Specials » Interviews

Tips voor interviews met de media

Tips voor interviews met de media Je bent benaderd door een journalist om een interview te geven. Wat nu? Hoe bereid je een interview met de media voor? Hoe beïnvloed je het verloop van een vraaggesprek? Lees de tips over je voorbereiding op je media-interview met een vertegenwoordiger van een tv- of radioprogramma of van een krant of tijdschrift. En bestudeer de adviezen om vast te houden aan het communiceren van je eigen verhaal tijdens het interview. Neem ook kennis van de tips over de manier waarop je lastige vragen van journalisten kunt beantwoorden.

Tips ter voorbereiding van communicatie met de media

Waar let je op bij je voorbereiding van vraaggesprekken met een vertegenwoordiger van een tv- of radioprogramma of van een krant of tijdschrift? Op hoofdlijnen gaat het om de volgende aandachtspunten.
  • Bereid je op elk afzonderlijk interview gedegen voor
  • Stel vast wat de concrete inhoud van je boodschap moet zijn
  • Bepaal welke informatie bij de journalist en het publiek moet blijven hangen
  • Stel je toegankelijk op, zorg dat je uitspraken het citeren waard zijn, en dat uit de door jou verstrekte informatie het beeld oproept dat je terzake deskundig bent.
  • Let op je reputatie of de beeldvorming over je werk

De bovenstaande vijf punten vind je uitgebreid behandeld in het artikel Tips ter voorbereiding van communicatie met de media

Tips voor het verloop van communicatie met de media

Je hebt meer voordeel van een interview door de pers als je tijdens het gesprek invloed kunt uitoefenen op de manier waarop het interview verloopt. Hierbij kunnen de volgende adviezen je helpen.
  • Weet wat je wilt zeggen
  • Houd controle over je boodschap
  • Leer om ‘bruggetjes’ te slaan naar je eigen boodschap
  • Breng je voorbereide boodschap levendig en met passie
  • Houd je verhaal beknopt
  • Let op je stem en je lichaamstaal

Een uitgebreide toelichting over bovenstaande punten lees je in het artikel Tips voor het verloop van communicatie met de media.

Tips ter beantwoording van lastige vragen van de media

In vrijwel ieder mediagesprek loop je het risico dat aan jou vragen worden gesteld waarop je geen antwoord kunt of wilt geven. De zeven lastigste soorten vragen van journalisten zijn vragen:
  • waarop je geen antwoord weet
  • om je koffiedik te laten kijken
  • naar je persoonlijke opvattingen
  • die alleen met ja of nee mogen worden beantwoord
  • naar commentaar over anderen
  • in de vorm van een krassende grammofoonplaat
  • in de vorm van een te bevestigen stelling

Lees de adviezen voor een effectieve beantwoording van deze lastige vragen in het artikel Tips voor de beantwoording van lastige vragen van de media.

Omgang met de media na publicatie van je boek

Waar let je op als je na de publicatie van je eigen boek met een interview met een journalist van de radio of televisie te maken krijgt? Wat zijn specifieke tips voor omgang met de een vertegenwoordiger van de pers na de publicatie van je boek?
Tips ter voorbereiding van interviews met journalisten

Tips ter voorbereiding van interviews met journalisten

Veel zakenmensen, politici en bestuurders hebben een mediatraining gevolgd of krijgen media coaching om hun opvattingen en ideeën beter voor het voetlicht te kunnen krijgen in hun contacten met de per…
Tips voor contact met journalisten

Tips voor contact met journalisten

Waar let je op tijdens een vraaggesprek met een journalist? Hoe bevorder je dat jouw opvattingen en ideeën goed overkomen in zo'n gesprek? Wat leer je tijdens een mediatraining of een coachingsproject…
Tips voor het antwoorden op lastige vragen van journalisten

Tips voor het antwoorden op lastige vragen van journalisten

Net zoals journalisten getraind zijn op het stellen van vragen om jou uit je tent te lokken, is het voor de geïnterviewde persoon belangrijk dat hij zich concentreert op het communiceren van de eigen…
Tips voor publiciteit over je boek

Tips voor publiciteit over je boek

Interviews op radio of tv of publicatie van een vraaggesprek in een krant of tijdschrift kunnen je naamsbekendheid als schrijver aanzienlijk vergroten en daarmee ook de kans dat lezers je boek of boek…
Gepubliceerd door Manon-troppo op 21-03-2012, laatst gewijzigd op 03-08-2015. Het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van deze special ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.